Ecuador - Reisverslag uit Bocanegra, Mexico van Floor Arts - WaarBenJij.nu Ecuador - Reisverslag uit Bocanegra, Mexico van Floor Arts - WaarBenJij.nu

Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Floor

26 Juli 2016 | Mexico, Bocanegra

Hai trouwe lezers! Wat bijzonder dat jullie weer meelezen. Alles goed gegaan met de vierdaagse (feesten)?De komende paar minuten neem ik jullie mee naar Ecuador. We zijn begonnen met een eerste chill- en weer-wennen-aan-de-hoogte-dagje in Quito. De eerste keer dat we in Quito waren (de eerste 4 dagen van onze reis) was anders dan de tweede keer. De eerste keer waren we heel voorzichtig, tas was volgeladen met ehbo-kit voor "you never know"+zakmes+desinfectie+camera+voor de zekerheid de tas aan de voorkant. Ik was af en toe een beetje bang, want het was een drukke grote chaotische stad en er wordt veel gewaarschuwd voor pickpockets en gewapende overvallen. Ga vooral nadat het donker wordt de stad niet meer in. Overigens, dat laatste advies is makkelijk op te volgen, want bijna alle restaurants en winkels sluiten rond 18.00. De tweede keer liepen we zonder tas de stad in, lekker chill, maar, zoals verwacht, waren we een eindeloze zoektocht naar een restaurant begonnen. Het is gelukt, geen zorgen ("als je maar wil"). Ons gevoel over Quito werd weer bevestigd: we hebben niet zo veel met deze stad. Erg donker, viezig en (niet mooi) oud.

Gelukkig zijn we na 1 dagje Quito weer vertrokken naar Mindo: een groen dorpje 2 uur rijden vanaf Quito. Onderweg nog vanuit het busraampje Mitad del Mundo gezien = een groot monument dat staat op de evenaar. In Mindo sliepen we in mooie Cabanas midden in een grote orchideeëntuin (omdat Gert zoveel met orchideeën heeft). We hebben dezelfde dag nog een chocoladetour gedaan bij Quetzal, en dat terwijl we helemaal niet van chocolade houden :p. We mochten aan het einde van de tour proeven, en we hebben hier de beste brownie ooit op.

De volgende dag hebben we een avontuurlijke dag gehad. We hebben geziplined én getubed. Ziplinen is aan een kabelbaan hangen en in ons geval over schitterende jungle heen zweven. Best spannend!! De eerste twee keer had ik niet eens tijd om om me heen te kijken, zo druk was ik bezig met recht hangen en "oh my god oh my god" fluisteren. We hebben super veel gelachen en het was vet om te doen. Daarna zijn we onverwacht gaan tuben. Waarom onverwacht? Omdat mensen die mij al wat langer kennen mij niet direct voor zich zien op een rubberen band op een kolkende rivier én omdat ik nog even na wilde denken of ik het wel wilde doen toen er opeens een mogelijkheid kwam om het toen op dat moment te doen. Samen met een Duits stel zijn we de ijskoude rivier opgegaan en het was echt gaaf! We hebben zo ontzettend veel gelachen!!
'S avonds hebben we met dit Duitse stel pizza gegeten en hebben Canelaza gedronken (een soort van gluhwine, maar dan zonder wijn en met lokale booz).

Het avontuur houdt niet op. De dag erna zijn we namelijk naar watervallen (routa de cascadas) gegaan. 17 km gelopen onder begeleiding van drie straathonden. En dat is niet het avontuurlijke gedeelte. Gert is namelijk van ong 10 meter hoogte in een waterval gesprongen.. Ik was het er niet mee eens, maarja.. Het was een echte adrealinekick voor hem, en voor mij vanaf de zijlijn.

Vervolgens zijn we vertrokken naar Baños, een leuk stadje ten zuiden van Quito. Net als Mindo staat dit bekend om de buitenactiviteiten. Maar ook im de massages. Dus daar ben ik maar eens lekker mee begonnen, terwijl Gert de sportschool ingedoken is. We voelen ons hierna helemaal chillll. De volgende dag hebben we gemountainbiket. Dat was gaaaaf! Moet helm (ja mam, met helm) hebben we 16 km gedownhillet. Grotendeels downhill dan. Want soms moest je nog best een stuk klimmen. Lekker aan de conditie gewerkt dus. Omdat het zo'n ontzettend vies weer was (soort Nederland in de herfst) gingen we ergens schuilen. Daar hebben we een groep Argentijnen ontmoet en daar hebben we mee verder gefietst. Uiteindelijk kwamen we aan bij ons doel: een grote waterval. Je kon zo dichtbij staan, dat je helemaal nat werd; we waren toch al zeiknat, dus dat maakte niet meer uit. Je kon ook achter de waterval gaan staan, maar daarvoor moest je onder een rots door klauteren en soms bijna op de grond liggen om doorheen te kunnen. Uh, i'm out. Gert heeft het (natuurlijk) wel gedaan. En het was blijkbaar wel echt gaaf. Ik kijk het filmpje van de Sony camera wel terug. Na dit mooie avontuur hebben we de fietsen en onszelf achterin een jeep gegooid en zijn we weer teruggegaan voor een warme douche. In de avond hebben we heerlijk gegeten bij een soort loungebar.. Open haardje.. Rood wijntje.. Kaarten.. Genieten! De dag daarop chilldagje gehad. We hebben wel weer ff genoeg gedaan. Massage+sporten=helemaal chill!

Het verhaal wordt een beetje lang, want ik wil jullie alles vertellen! Zal het nu even wat korter doen.. We zijn na Baños vertrokken naar Cuenca, waar we in een super B&B hadden (Kolibri Hostal). Cuenca is een mooie stad en we hebben er zo'n toeristische bus gepakt en hadden een privé wandeltour geboekt. We hebben het panama hat museum bezocht. Ik was ook erg onder de indruk van een ander fenomeen: er is namelijk een klooster (dat aan een bloemenmarkt zit) waar families hun jonge dochters naartoe brengen. De dochters mogen het klooster nooit meer verlaten en de familie mag alleen nog maar communiceren met ze via een soort draailuik. De nonnen koken maaltijden en maken kleding, en je kan via het draailuik je bestelling doorgeven en je legt je geld in het draailuik. De nonnen pakken het geld aan de andere kant en leggen je bestelling in het luik. Al die tijd zie je ze niet, je hoort ze alleen. Zo vreemd! We konden het ons niet voorstellen dat er echte mensen aan de andere kant van het luik zaten. Dit heeft echt indruk op me gemaakt.. Na de tocht hebben we lekkere franse kaasjes en hammetjes en rode wijn gekocht en dat hebben we in ons hotel opgesmikkeld. Leuk dagje!! De volgende dag zijn we naar een spa gegaan (dwz: warm water uit de vulkaan in een zwembad en raar ruikend turks stoombad). Daarna zijn we met de bus naar Loja gegaan, als tussenstop tijdens onze route naar Peru. Deze dag is ook Babs jarig en we hebben dus gezellig gefacetimed. Als je met je familie facetimed, dan merk je dat je ze echt mist. Tijdens de reis zelf merk je daar weinig van omdat je continue bezig bent met leuke dingen doen of met je verdere route uitzoeken. Wat dat betreft is 3 maanden dus lang zat..!

Op dit moment zitten we op het vliegveld in Lima. Want na Loja zijn we naar Piura gegaan met de bus. Het plan was om meteen daarna naar Cuzco te vliegen met tussenstop in Lima. We hebben drie dagen geprobeerd om tickets te kopen. Op 3 websites van verschillende vliegtuigmaatschappijen. Op het vliegveld zelf. En uiteindelijk lukte het bij een kantoor van een vliegtuigmaatschappij. Maar daar konden we niet met onze debitcard betalen. Dus moesten we 2 vliegtickets cash betalen. 4 ATM's later, 3 banken later, en na 4 passen te hebben geprobeerd, lukte het pinnen. Pffffff.. Nog nooit zo blij geweest met twee tickets.

Dus hier zitten we, in Lima, te wachten op onze vlucht naar Cuzco. We gaan daar de stad verkennen en uiteindelijk gaan we naar Machu Picchu. We weten nog niet of we een trek gaan doen of gewoon de trein pakken.. Iemand nog tips? Daarna gaan we naar het zuiden van Peru.. We moeten denk ik een alpaca trui gaan scoren, want het is koud daar...

Tot snel!!

Ps. Foto's volgen later, wifi is niet zo super hier.

• 26 Juli 2016 - 21:06

Marjolein:

Jaaaa dr kwam eindlijk weer een mailtje binnen. Dus nu net de laatste 3 verslagen gelezen. Ben weer helemaal up-to-date!! Wow wat een mooie reis maken jullie toch!!

• 28 Juli 2016 - 10:12

Joke Hanegraaf:

Man, man, wat een avonturen weer. Ik snap dat jullie geen tijd hebbenom je familie te missen. Als je ze maar niet ziet en hoort. Echt zo grappig om het allemaal te lezen. Ik dacht altijd dat Gert zo rustig en bedachtzaam was. Tot ik deze verslagen ging lezen. Wat zij jullie allebei stoer zeg!!
    Hier was inderdaad het meest indrukwekkend de 100ste vierdaagse. Top gegaan allemaal en nu is de rust weergekeerd. Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen. Veel liefs, Adri en Joke

• 28 Juli 2016 - 20:36

Jelmer:

Hee Gert en Floor! Klinkt allemaal heel erg gaaf, zag al wat foto's op facebook! Veel plezier!!

• 29 Juli 2016 - 12:02

Thea:

Wauw Floor, je beschrijft de sfeer buitengewoon goed en zeer beeldend. Erg leuk om te lezen. Alle verhalen en foto’s van jullie, ik geniet er steeds weer van. Mensen ontmoeten is ook zo’n geweldig mooie ervaring. Spaar al deze mooie momenten, hier word je rijk van.
    Nu op weg voor een paar dagen naar de Machu Picchu, stad van de Inca’s. Geniet ervan, wees voorzichtig en kijk vooral uit met het maken van selfies ;-). Lufs en kus xx