Colombia - Reisverslag uit Mariscal Sucre, Ecuador van Floor Arts - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Mariscal Sucre, Ecuador van Floor Arts - WaarBenJij.nu

Colombia

Blijf op de hoogte en volg Floor

14 Juli 2016 | Ecuador, Mariscal Sucre

Hier weer een update! Sorry dat het zo lang duurde, maar waarbenjij.nu heeft wat problemen gehad met de servers. Maar nu zou het opgelost moeten zijn, dus bereid je voor op mooie verhalen over het o zo mooie Colombia.

Na Salento zijn we vertrokken naar Medellin. Jullie weten al van de pizza-en-gin-avond (even een leuke side note: heb een boekje waarin ik iedere dag onze highlight schrijf, en na de pizza-en-twee-grote-sterke-lekkere-gins heb ik letterlijk opgeschreven "ben nu teut" haha). We hebben deze trend voortgezet en heeeel veeeel lekkere eetmomentjes gehad. Medellin is echt een hippe-tenten-walhalla. Ieder eetmoment was moeilijk: "gaan we bij dat gave restaurant eten met die superguacamole en steak, of gaan we naar crepes&wafels voor een gezonde salade met een iets minder gezond toetje?" Dilemma's als "welk gebakje pakken we bij de Colombiaanse single origin koffie" en "pak ik een cocktail of weer een gin tonic" waren aan de orde van de dag. Ver-schrik-ke-lijk ;).

In Medellin hebben we iets heel vets gedaan: paragliden! Pfoe, ik was best zenuwachtig.. Je staat op een best steile helling, 2 seconden later: klik, klik, trek, duw, double check, "you only have to run and don't stop" en je begint al te rennen.. Gelukkig ging het zo snel, want we hadden daardoor geen tijd om extra zenuwachtig te worden. Het was super! Je kan niet paragliden over Medellin zelf, want dat ligt in een vallei en er is een vliegveld. Daarom vlieg je over een dorp dat grenst aan Medellin. Het uitzicht is schitterend!! Mam, kun je gerust doen..! Mensen met wagenziekte: succes...

De laatste dag in de buurt van Medellin hebben we besteed aan Guatape: een natuurgebied dat op 3 uur rijden vanaf Medellin ligt. Er wordt veel reclame voor gemaakt en overal liggen folders dus wij gingen met zo'n tour mee. Het was verschrikkelijk. Met 4 touringcars tegelijk gingen we eerst twee dorpjes af (minidorp+4 touringcars+één kerk van beton waar iedereen tegelijk omheen loopt=geen zak aan). Vervolgens kwamen we aan in Guatape zelf.. Ontzettend druk. De bedoeling is dat je een hele hoge rots opklimt (iets van 700 treden) en dan geniet van het uitzicht. Omdat we er de balen van hadden dat we ons hadden laten verleiden om zoiets toeristisch te doen, dacht we positief: "als we er nou een workout van maken en proberen zsm naar boven te komen, dan hebben we iig die workout gedaan". Niet dus. Waaaant het was zo druk dat je zo traag als een schildpad met een dubbele hernia omhoog ging. Eenmaal boven, eerlijk is eerlijk, was het uitzicht heel
mooi.. Allemaal kleine eilandjes en een soort groen water.. Ok, hup weer naar beneden (poging workout 2 mislukt ook). Toen zijn we het dorpje ingegaan (wel een gezellig dorpje) en hebben we "gezellig met z'n allen geluncht". En daarna kwam het hoogtepunt van de dag: we hebben op een ware discoboot gezeten die toeterde naar alle andere discoboten. Om de tijd snel te laten gaan hebben we ook hier positief gedacht: snel slapen, dan is het sneller voorbij, haha! Zo, dat was even onze klaagzang over Guatape.

Vervolgens zijn we vertrokken naar Santa Marta. Dat ligt aan de noordkust en het is daar Caribisch gebied. En dat merk je. Het is er heeeeet. 90% luchtvochtigheid en 35 graden. In Santa Marta hebben we vooral veel gechilld, de halve finale van het ek gekeken samen met Milou en Erik, een stel uit Amsterdam dat we hebben leren kennen op de cruise op de Galapagos. We hebben hen ook nog een keer opgezocht bij hun hostel en hebben van hun een nieuw kaartspel geleerd: Cambio (in Colombia kennen ze het ook, ze noemen het Gringo's = Amerikanen). We hebben veel samen gelachen en Gert heeft geleerd hoe je met je verlies om moet gaan.. Laten we zeggen dat ie nog een lang leerproces te gaan heeft.

We hebben de laatste week gespendeerd in Cartagena, een hele mooie oude stad aan de noordkust. We hebben hier een mooie wandeltocht gemaakt door het oude centrum, natuurlijk super lekkere koffie op, streetfood geprobeerd en ook veel gechilld. Het is hier zo ontzettend heet, dat je een paar keer per dag doucht. We hebben trouwens ook de ek finale gekeken onder het genot van een vers cocossapje en zijn naar de bios geweest en hebben daar de grootste bak popcorn op die we ooit hadden gezien.. Op de een of andere manier kunnen die bakken oneindig groot zijn, want heel gek, maar de bak was al bijna leeg voordat de film was begonnen..

We zijn ook een dagje naar Playa Blanca geweest. Een mooi tropisch strand waar je met een speedboot naartoe moet. Erg druk, maar heel mooi. We hebben weer gesnorkeld (en ja mensen, het zwemmen in de zee gaan goed!). Het was een super relaxte dag. Op de terugweg zat ik op de lucky spot want ik kreeg veel golven over me heen en on top kregen we een fikse regenbui.. Dus we waren goed afgekoeld na dat dagje strand! De volgende dag zijn we "verhuisd" naar een andere buurt, want Gert wilde graag in de buurt van een crossfitbox zitten. Zodoende. En we hebben ook daadwerkelijk gecrossfit. Het had een hele andere dimensie, door te sporten in die hitte. We gingen echt kapot en we hebben ervan genoten. De dag erna hadden we een 100% chilldag (op mijn verzoek). Hele dag niks gedaan, behalve OITNB kijken, zonnen, en lekker eten. Heerlijk! Ohja, en gert heeft nog een keer gecrossfit.

We zijn blij dat we onze plannen hebben aangepast en Colombia hebben bezocht. Het is een schitterend land, met veel behulpzame mensen, en met lekker eten en goede koffie. We hebben genoten!

We zijn net weer aangekomen in Quito. Morgen vertrekken we naar Mindo voor 4 dagen: een dorp in de bossen in de buurt van Quito. We gaan hier waarschijnlijk een chocoladetour doen, ziplinen en gert gaat tuben. En daarna: langzaamaan naar het zuiden...

We laten snel weer wat van ons horen!

Adios amigos!

Als afsluiter nog een paar feitjes:
- gert is hier naar de kapper geweest en hoewel hij bang was dat het niet goed ging komen toen de tondeuse aangeslingerd werd, is het goed afgelopen.
- ik heb vanaf Cuba al geen nagels meer gebeten! dus wie kent er nog een goed adresje voor gelnagels voor als ik terug ben??
- ze verkopen in Colombia bier met mangostukjes en limoensap erin en zout op de rand van je bierglas.
- en door ALLES gaat suiker.
- de foto's die bij de vorige post zaten waren niet van ons. Het waren onbekende foto's. Dat kwam door de problemen met de server van waarbenjij.nu (alle blogs en foto's waren verwisseld). De goede foto's staan er nu bij.

• 15 Juli 2016 - 08:32

Joke Hanegraaf:

Hallo lieve mensen, wat fijn om weer van jullie te horen. Moniek houdt me natuurlijk wel op de hoogte, maar deze verslagen zij wel erg leuk. Paragliden!!!! Wat stoer. Zo grappig om te lezen dat 'eigen gewoontes' zo belangrijk zijn en normaal doorgaan. Gert is naar de kapper geweest, hij is nu naar de gym, en het lekkere eten en koffie natuurlijk. En zo'n toeristisch gebeuren maakt ook weer even duidelijk dat jullie helemaal goed bezig zijn met deze reis. Heel veel plezier nog. Liefs, Adri en Joke

• 15 Juli 2016 - 09:47

Fons:

Ha die Gert en Floor. Heerlijk fijne reis hebben jullie. Vel plezier nog. Wij vertrekken vandaag naar het wat minder spannende Portugal. Ben Nederlandse tijd dan bereikbaar tussen 19.00 uur en 20.00 uur. Heel veel groeten, kussen en knuffels. Anke en Fons.

• 16 Juli 2016 - 21:00

Moniek:

hoi lieve Gert en Floor!
    Gelukt! Joke had het doorgestuurd.
    Zo zie je maar dat je veel beter zelf de toeristische dingen kan doen. Dit is ook mijn ervaring. Vreselijk maar ja moet je meegemaakt hebben ! Dit doen jullie zo niet meer. Jullie doen erg veel stoere dingen ; over een dal zweven enzo! En veel mooie dingen! Ik word heel nieuwsgierig. Heel veel plezier en heel veel liefs. Dikke kus Moniek

• 16 Juli 2016 - 21:57

Thea:

Lieve Gert en lieve Floor, wat jullie toch allemaal meemaken. Het is niet te geloven. Dan springen jullie van een berg af en daarna beklimmen jullie een rots. Gaan van de playa naar bushbusch. En mijn hemel, wat moeten jullie toch allemaal moeilijke keuzes maken. Of overheerlijke Colombiaanse koffie, cocktail of gin tonic, weet je wat, jullie nemen gewoon een cocossapje.
    Dan weer op een crossfiets of speedboot en daarna zitten jullie vervolgens in meerdere vliegtuigen.
    Haha… geweldig allemaal. Ik lees dat jullie genieten en veel leuke activiteiten ondernemen. Ga zo door Gert en Floor, enjoy de holiday. Dikke kus and seize the day.